PEMETAAN BAHASA MALAYSIA SEKOLAH KEBANGSAAN
TAHUN 1
MINGGU
|
TEMA / HARI
|
HARI 1
|
HARI 2
|
HARI 3
|
HARI 4
|
HARI 5
|
Penggal 1
1 – 6
|
Tema:
Keluarga
Tajuk:
· Cerita Huda
· Keluarga Huda
· Kasih Ibu
· Sayang Ayah
· Saudara-mara Huda
PK:
Ilmu: Pend. Moral
Nilai: Kasih Sayang, menghormati
KBT: TKP,
Verbal
linguistik
EMK:
1.Kreativiti dan
inovasi
2 TMK (ICT)
3.Keusahawanan
S/B: sebutan dan Intonasi, Kosa Kata
Media: Kad Imbasan,
Kertas lukisan
Alat Muzik
|
STANDARD KANDUNGAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD KANDUNGAN MEMBACA
|
STANDARD KANDUNGAN
MENULIS
|
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN TATABAHASA
|
1.1
Asas
mendengar dan memberikan respons dengan betul terhadap pelbagai bunyi dalam
persekitaran.
1.2
Mendengar,
mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
|
2.2 Membaca dan
memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan
yang betul.
|
3.2 Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan
menulis perkataan frasa dan ayat dengan betul.
|
4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
||
STANDARD PEMBELAJARAN MENDENGAR DAN
BERTUTUR
|
STANDARD PEMBELAJARAN MEMBACA
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENULIS
|
STANDARD PEMBELAJARAN SENI BAHASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN TATABAHASA
|
||
1.1.2 Mengecam
dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
1.2.4 Mendengar,
memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan betul dan tepat.
|
2.2.3 Membaca
dan memahami ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang
betul.
|
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang
kemas.
3.3.1 Membina dan menulis perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan betul dan kemas.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
5.1.1 Memahami dan menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
5.1.2 Memahami dan menggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
|
||
MINGGU
|
TEMA / HARI
|
HARI 1
|
HARI 2
|
HARI 3
|
HARI 4
|
HARI 5
|
Penggal 1
7 – 12
|
Tema: Bersih dan Sihat
Tajuk:
· Bersihkan diri
· Rumah Bersih
· Kelas Ceria
· Badan Cergas
· Makanan Berzat
PK:
Ilmu: PJK, Sains, Muzik
Nilai: Bertanggungja-wab, Menjaga Kebersihan
KBT: KB, BCB, TKP
EMK:
1.Kreativiti dan
inovasi
2. TMK (ICT)
3.Keusahawanan
S/B: sebutan dan Intonasi, Kosa Kata
Media: Pita rakaman radio
-minus one burung kakaktua
|
STANDARD KANDUNGAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD KANDUNGAN MEMBACA
|
STANDARD KANDUNGAN
MENULIS
|
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN TATABAHASA
|
1.2 Mendengar,
mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat
menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.1 Asas membaca
dengan sebutan yang betul.
2.2 Membaca dan memahami
perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
|
3.2 Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
|
4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.4 Melafaz dan
memahami puisi dengan intonasi yang betul menggunakan bahasa yang indah
secara didik hibur.
|
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
||
STANDARD PEMBELAJARAN MENDENGAR DAN
BERTUTUR
|
STANDARD PEMBELAJARAN MEMBACA
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENULIS
|
STANDARD PEMBELAJARAN SENI BAHASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN TATABAHASA
|
||
1.2.4 mendengar,
memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan betul dan tepat.
1.5.1 Bercerita
tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal.
|
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
2.2.1 Membaca dan memahami perkataan yang mengandungi perkataan dua atau
tiga suku kata diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung
dengan sebutan yang betul.
|
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang
kemas.
3.2.4 Menulis perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tulisan yang
kemas.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.4.1 Melafazkan pantun dua keratan dengan intonasi yang betul secara
didik hibur.
|
5.1.3 Memahami dan menggunakan kata ganti nama diri pertama dan kedua
dalam pelbagai konteks dengan betul.
|
||
MINGGU
|
TEMA / HARI
|
HARI 1
|
HARI 2
|
HARI 3
|
HARI 4
|
HARI 5
|
Penggal 1
13 – 20
|
Tema: Hidup Selamat
Tajuk:
· Simpan dengan selamat
· Pastikan Selamat
· Berhati-hati kawan
· Saya Selamat di sini
·
Berhati-hati di Jalan Raya (Bacaan Luas)
PK:
Ilmu: KH
Nilai: Menjaga Keselamatan, bertanggungjawab, berhemah, mulia
KBT: KB, BCB, TKP, Konteksual
EMK:
1.Kreativiti dan
inovasi
2. TMK (ICT)
3.Keusahawanan
S/B: Kosa Kata, Ayat Tunggal, Ayat Majmuk, Tanda Baca, Frasa Kerja
Media: minus one-anak itik tok wi, simbol jalan raya, gambar tunggal, buku
tulis
|
STANDARD KANDUNGAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD KANDUNGAN MEMBACA
|
STANDARD KANDUNGAN
MENULIS
|
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN TATABAHASA
|
1.2 Mendengar,
mengecam dan menyebut bunyi bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
1.3 Mendengar,
memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang
didengar dengan betul.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat
menggunakan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.1 Asas membaca
dengan sebutan yang betul.
2.3 Membaca kuat
pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
|
3.2 Menulis
secara mekanis berdasarkan bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan
menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
3.4 Menulis
imlak dengan tepat.
|
4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.2 Mengujarkan
bahan yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa bercerita
secara didik hibur.
|
5.1 Memahami dan
menggunakan golongan kata dengan betul mengikut konteks.
|
||
STANDARD PEMBELAJARAN MENDENGAR DAN
BERTUTUR
|
STANDARD PEMBELAJARAN MEMBACA
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENULIS
|
STANDARD PEMBELAJARAN SENI BAHASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN TATABAHASA
|
||
1.2.4 Mendengar,
memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi suku kata terbuka
dan tertutup dengan betul dan tepat.
1.2.6 Mendengar,
memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.
1.3.2 Mendengar,
memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai
soalan bertumpu.
1.5.1 Bercerita
tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul menggunakan ayat tunggal.
|
2.1.2 Mengeja dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul.
2.1.3 Mengeja dan membatang suku kata tertutup dengan sebutan yang betul.
2.3.2 Membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan
yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca.
|
3.2.3 Menulis suku kata tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang
kemas.
3.3.3 Membina
dan menulis frasa dengan betul.
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan suku
kata tertutup dengan tepat.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui penceritaan secara didik hibur.
|
5.15 Memahami dan menggunakan kata adjektif warna dengan betul mengikut
konteks.
5.1.6 Memahami dan menggunakan kata hubung yang mudah dengan betul
mengikut konteks.
5.1.7 Memahami dan menggunakan kata tanya merujuk manusia dan benda yang
betul.
|
MINGGU
|
TEMA / HARI
|
HARI 1
|
HARI 2
|
HARI 3
|
HARI 4
|
HARI 5
|
Penggal 2
1 – 8
|
Tema:
Hidup bahagia
Tajuk:
·
· Rakan Karib
· Jiran Huda
· Hidup Saling Membantu
· Meriahnya
PK:
Ilmu: Pend. Moral, Kemahiran Hidup
Nilai: Bekerjasama, Menjaga Kebersihan,
Berhemah tinggi, Hormat, Tolong menolong
KBT: KB, KP, BCB, Konteksual
EMK:
1.Kreativiti dan
inovasi
2. TMK (ICT)
3.Keusahawanan
|
STANDARD KANDUNGAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD KANDUNGAN MEMBACA
|
STANDARD KANDUNGAN
MENULIS
|
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN TATABAHASA
|
1.3Mendengar,
memahami dan memberi respons terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang
didengar dengan betul.
1.4 Bertutur,
berbual dan menyatakan permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dalam situasi formal dan tidak
formal secara
bertatasusila.
1.5 Bercerita dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
|
2.3 Membaca kuat
pelbagai bahan bacaan dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi
yang betul.
2.4 Membaca dan
memahami maklumat yang tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi
respons dengan betul.
2.5 Membaca dan
menaakul untuk memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
|
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan bahan
yang diberi dengan betul dan kemas.
3.4 Menulis
imlak dengan tepat.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
|
4.1 Menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.2 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan secara kreatif semasa bercerita secara
didik hibur.
4.3 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan
secara didik hibur.
|
5.2 Memahami dan
menggunakan pembentukan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan betul.
5.3 Memahami dan
membina ayat yang betul dalam pelbagai situasi.
|
||
STANDARD PEMBELAJARAN MENDENGAR DAN
BERTUTUR
|
STANDARD PEMBELAJARAN MEMBACA
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENULIS
|
STANDARD PEMBELAJARAN SENI BAHASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN TATABAHASA
|
||
1.3.2 Mendengar,
memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai
soalan bertumpu
|
2.3.2 Membaca
kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar, sebutan yang jelas dan
intonasi yang betul mengikut tanda baca.
|
3.2.6 Menulis
ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas.
|
4.1.1 Menyebut seni kata lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
|
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan awalan dan akhiran dengan betul
dalam pelbagai konteks.
|
|
S/B: Kata nama, Kata Kerja,
Sinonim, kata Tanya, Imbuhan Awalan
Media: Buku Latihan, gambar
|
1.4.1 Bertutur menggunakan diksi yang
betul secara bertatasusila.
1.5.1 Bercerita tentang sesuatu perkara
dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul menggunakan ayat
tunggal.
|
2.4.2 Membaca dan memahami maklumat
daripada pelbagai bahan bacaan untuk membuat klasifikasi dengan betul.
2.5.3 Membaca dan menaakul untuk
memindahkan maklumat daripada bahan grafik kepada bentuk bukan grafik dengan
betul.
|
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan tepat.
3.4.2 Menulis imlak
frasa yang mengandungi perkataan suku kata terbuka dan suku kata tertutup
dengan tepat.
3.5.1 Mencatat maklumat
yang betul daripada pelbagai sumber.
|
4.2.2 Mengujarkan ayat
dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara
serta menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui penceritaan secara didik
hibur.
4.3.2 Mengujarkan
dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang sesuatu
perkara serta menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara
didik hibur.
|
5.3.1 Memahami dan membina ayat
dasar menggunakan pola ayat FN + FN dengan betul dalam pelbagai situasi.
|
MINGGU
|
TEMA / HARI
|
HARI 1
|
HARI 2
|
HARI 3
|
HARI 4
|
HARI 5
|
Penggal 2
9 – 15
|
Tema: Mari
Bertani
Tajuk:
· Kebun Datuk Anas
· Buah-buahan Tempatan
· Ternakan Ayam
· Ternakan Ikan
· Seronoknya Bercucuk tanam
PK:
Ilmu: KH, Sains
Nilai: Menghargai Masa, Berjimat-cermat,
Bersyukur, Berdikari
KBT: KB, KP, BCB,
EMK:
1.Kreativiti dan
inovasi
2. TMK (ICT)
3.Keusahawanan
|
STANDARD KANDUNGAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD KANDUNGAN MEMBACA
|
STANDARD KANDUNGAN
MENULIS
|
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN TATABAHASA
|
1.3 mendengar,mengecam dan menyebut bunyi
bahasa iaitu abjad, suku kata, perkataan, frasa dan ayat dengan betul.
1.4 Bertutur, berbual dan menyatakan
permintaan tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dalam situasi formal dan tidak formal secara
bertatasusila
1.5 Bercerita dan
menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul
1.6 Berbincang untuk
menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber dengan
tepat secara bertatasusila.
|
2.4 Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dan tersirat daripada pelbagai bahan untuk memberi respons dengan
betul.
2.5 Membaca dan
menaakul untuk memindahkan maklumat
yang terdapat
dalam pelbagai
bahan.
2.6 Membaca pelbagai bahan sastera dan
bukan sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
|
3.2 Menulis secara mekanis berdasarkan
bahan yang diberi dengan betul dan kemas.
3.3 Membina dan menulis perkataan, frasa
dan ayat dengan betul.
3.4 Menulis ilmiah dengan tepat.
3.5 Mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber.
|
4.1 Menyebut dan memahami unsur seni
dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur.
4.2 Mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan secara kreatif semasa bercerita secara
didik hibur
4.3 Mengujarkan bahasa yang indah dan
menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakonan secara didik hibur.
|
5.2 Memahami dan
menggunakan pembentukkan kata yang sesuai dalam pelbagai situasi dengan
betul.
5.3 Memahami dan membina ayat yang betul
dalam pelbagai situasi.
|
||
|
S/B: Ayat Tunggal, Ayat FN + FK, Kata Kerja, Perkataan
Berimbuhan Awalan beR
Media: Gambar buah-buahan, Gamabayur-sayuran, minus
one-musim buah-buahan
-
botol, biji kristal, pokok
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD PEMBELAJARAN MEMBACA
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENULIS
|
STANDARD PEMBELAJARAN SENI BAHASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN TATABAHASA
|
1.2.6 Mendengar, memahami dan menyebut
frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat.
1.4.4 Bertutur dan
menyatakan permintaan untuk melakukan sesuatu perkara dalam situasi tidak
formal secara bertatasusila.
1.5.1 Bercerita tentang
sesuatu perkara dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
menggunakan ayat tunggal.
1.5.2 Berbincang untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat tenatng sesuatu perkara dengan menggunakan
perkataan yang sesuai secara bertatasusila.
1.6.3 Berbincang untuk
menyampaikan maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan
perkataan yang sesuai secara bertatasusila
|
2.4.3 Membaca dan memahami maklumat yang
tersurat dengan tepat daripada pelbagai bahan.
2.5.2 Membaca, memahami dan menaakul
maklumat dalam bahan grafik dengan betul.
2.6.1 Membaca dan memahami pelbagai bahan
bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata
|
3.2.6 Menulis ayat tunggal dengan betul
dan tulisan yang kemas.
3.3.3 Membina dan menulis frasa dengan
betul.
3.4.1 Menulis imlak perkataan yang
mengandungi suku kata terbuka dan
tertutup dengan tepat.
3.5.1 Mencatat maklumat yang betul
daripada pelbagai sumber.
|
4.1.2 menyebut dengan jelas dan memahami
seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara didk hibur.
4.2.1 Mengujarkan ayat dengan sebutan
yang betul dan jelas tentang sesuatu perkara melalui penceritaan secara didik
hibur.
4.3.1 Mengujarkan dialog dengan sebutan
dan intonasi yang betul dan jelas sesuatu perkara serta menggunakan bahasa
badan yang kreatif melalui penceritaan secara didik hibur
|
5.2.1 Memahami dan menggunakan imbuhan
awalan dan akhiran dengan betul dalam pelbagai konteks.
5.3.1 Memahami dan membina ayat dasar
menggunakan pula ayat FN+FN, FN+FK dengan betul dalam pelbagai
situasi
|
MINGGU
|
TEMA / HARI
|
HARI 1
|
HARI 2
|
HARI 3
|
HARI 4
|
HARI 5
|
||
Penggal 2
(16-21)
|
Tema: Alam
Indah dan Selamat
Tajuk:
- Sungai kita
- Mari berkelah
- Fikir dahulu
sebelum buang
- Cekap dan
jimat
-Bercuti di
kampung
Bacaan Luas
PK:
Ilmu: Sains,
muzik Nilai:
Menjaga
kebersihan, tolong- menolong, menghargai
menyayangi, bert/jawab
KBT: KB, KP, BCB, kontekstual
EMK:
1.Kreativiti dan
inovasi
2. TMK (ICT)
3.Keusahawanan
S/B: Sebutan dan
inovasi, imbuhan awalan dan akhiran kosa kata
|
STANDARD KANDUNGAN MENDENGAR DAN BERTUTUR
|
STANDARD KANDUNGAN MEMBACA
|
STANDARD KANDUNGAN
MENULIS
|
STANDARD KANDUNGAN SENI BAHASA
|
STANDARD KANDUNGAN TATABAHASA
|
||
1.5 bercerita
dan menceritakan sesuatu perkara semula dengan tepat menggunakan sebutan yang
jelas dan intonasi yang betul.
1.6 Berbicara
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai sumber
dengan tepat secara bertatasusila
|
2.3 Membaca kuat pelbagai bahan bacaan
dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul
2.5 Membaca dengan menaakul untuk
memindahkan maklumat yang terdapat dalam pelbagai bahan.
2.6 membaca pelbagai bahan sasteradan bukan
sastera yang sesuai bagi memupuk minat membaca
|
3.5 mencatat
maklumat yang betul tentang sesuatu perkara daripada pellbagai sumber.
3.6 menulis
untuk menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa
yang santun
3.7 menghasilkan
penulisan kreatif dalam pelbagai genre dengan betul
3.8 mengedit dan
memurnikan hasil penulisan
|
4.1 menyebut dan
memahami unsur seni dalam lagu melalui nyanyian secara didik hibur .
4.1 menrujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan secara kreatif semasa
bercerita secara didik hibur
4.3 mengujarkan
bahasa yang indah dan menggunakan bahasa badan dengan kreatif melalui lakunan
secara didik hibur
4.4 melafaz dan
memahami puisi dengan intonasi yang betul dengan menggunakan bahasa yang
indah secara didik hibur
|
5.1 memahami dan menggunakan golongan kata dengan betul mengikut
konteks
5.2 memahami dan menggunakan pembentukkan kata yang sesuai dengan
pelbagai situasi dengan betul
5.3 memahami dan membina ayat dengan betul dalam pelbagai situasi
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
Media: kad gambar, kad imbasan, pita rakaman, minus
one(balik kampung)
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENDENGAR DAN
BERTUTUR
|
STANDARD PEMBELAJARAN MEMBACA
|
STANDARD PEMBELAJARAN MENULIS
|
STANDARD PEMBELAJARAN SENI BAHASA
|
STANDARD PEMBELAJARAN TATABAHASA
|
1.5.1 bercerita tentang sesuatu perkara dengan tepat, sebuatn yang jelas
dan intonasi yang betul menggunakan ayat tunggal
1.6.1berbicara untuk mendapatkan maklumat
dengan tepat daripada pelbagai sumber secara bertatasusila
1.6.3 berbicara untuk menyampaikan
maklumat dengan tepat tentang sesuatu perkara dengan menggunakan perkataan yang
sesuai secara bertatasusila
|
2.3.2 membaca kuat ayat tunggal dan ayat majmuk dengan lancar,
sebutan yang jelas dan intonasi yang betul mengikut tanda baca
2.5.2 membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik
dengan betul
2.6.2 membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur
untuk menambahkan pengetahuan
|
3.5.1 mencatat
maklumat yang betul daripada pelbagai sumber.
3.6.1 menulis
untuk menyampaikan maklumat yang betul berdasarkan bahan yang diberi dengan
menggunakan bahasa yang santun
3.7.1
menghasilkan penulisan berbentuk naratif secara terkawal dengan betul
3.8.2 mengedit
dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan
|
4.1.2 menyebut
dengan jelas dan memahami seni kata lagu melalui nyanyian dan gerak laku secara
didik hibur
4.2.2
mengujarkan ayat dengan sebutan dan intonasi dengan betul dan jelas tentang
sesuatu perkara serta menggunakan bahasa badan yang kreatif melalui
penceritaan
secara didik
hibur
4.3.1
mengujarkan dialog dengan sebutan dan intonasi yang betul dan jelas tentang
sesuatu perkara melalui lakunan secara didik hibur
4.4.2
melafazkan pantun dua kerat dengan intonasi yang
betul
serta memahami maksud pantun yang
dilafazkan
menggunakan bahasa yang indah secara didik hibur
|
5.1.1 memahami dann
menggunakan kata nama am yang mudah dengan betul mengikut konteks
5.1.2 memahami
dan meenggunakan kata nama khas yang mudah dengan betul mengikut konteks.
5.1.4 memahami
dan menggunakan kata kerja dengan betul mengikut
konteks
5.2.1 memahami
dan menggunakan imbuhan awalan dann akhiran dengan betul dalam pelbagai
konteks
5.3.1 memahami
dan membina ayat frasa menggunakan pola ayat
FN + FN, FN + FK dengan betul dalam pelbagai situasi
|
No comments:
Post a Comment