KEJA NI.....NAK EDIT LAGI...LALALALA
ISI KANDUNGAN
ISI KANDUNGAN
MUKASURAT
i.
Isi Kandungan 1
ii.
Pengenalan 2
iii.
Pembangunan Sahsiah 3
iv.
Biodata Shahnon Ahmad 4
v.
Teori-Teori Personaliti Wajadiri 7
vi.
Aplikasi Teori Dengan Kehidupan Watak 11
vii.
Aplikasi Teori Personaliti Wajadiri Watak 12
viii.
Analisis Karya Dengan Penerapan Teori 14
ix.
Rumusan Dan Sinopsis 15
x.
Rujukan 16
TAJUK
: SU USUL SEAMPUH BUMI POSENG
PENGENALAN
A.
Rahim Abdullah (Novelis Nusantara : Ideologi dan Pemikiran) “Shahnon Ahmad
melalui Tunggul-Tunggul Gerigis (TTG) memanfaatkan tanda-tanda sebagai suatu
proses kreatifnya, yang mempunyai keistimewaan tersendiri”.
Keistimewaan
novel ini terletak pada bagaimana Pak Shahnon melakarkan kehidupan social di
dalam sebuah kampung yang telah rosak hubungan sesama masyarakatnya yang
berlainan ideologi di dalam parti politik yang berbeza. Juga bagaimana Pak
Shahnon cuba menonjolkan watak utama
novel, Su Usul individu yang begitu tabah, berjiwa kental dengan erti kata lain
memiliki personaliti wajadiri yang unggul. Novel yang simiotik sistem tanda.
Huraian pelakuan PSIKOSOSIAL
MASYARAKAT BERDASARKAN PANDANGAN PERSONALITI WAJADIRI dalam novel
TUNGGUL-TUNGGUL GERIGIS akan cuba dikupas dalam artikel ini sebaik yang
mungkin. PSIKOSOSIAL merupakan cabang ilmu psikologi yang meneliti kesan atau
pengaruh sosial terhadap tingkahlaku atau pelakuan manusia atau masyarakat.MASYARAKAT
pula merujuk kumpulan manusia yang hidup bersama di sesuatu tempat dengan
aturan dan cara yang tertentu. PERSONALITI ialah pemikiran emosi dan pelakuan
manusia (Abdul Majid 1997). Setiap orang memiliki personaliti tersendiri. Ader
(1984) mendifinisikan personaliti sebagai gaya atau ‘stail’ hidup seseorang
manusia. Mengikut Alport (1961) menyatakan personaliti sebagai penyusunan sIstem
psikofizikal yang dinamik dalam diri individu yang memerlukan cirri-ciri dan
penyesuaiannya dengan persekitaran. Frued mentakrifkan personaliti “facets of
personality” yang mengandungi ID, Ego, dan Superego.Mengikut Kamus Dewan edisi
ke empat, personaliti bermaksud keperibadian atau perwatakan seseorang. Frasa
WAJA biasanya dihubungkait dengan semangat atau keazaman yang kuat mengkut
Kamus Dewan edisi ke empat. DIRI pula merujuk individu tertentu dan apabila
digabungkan ia boleh difahami bermaksud seseorang yang memiliki semangat dan
keazaman yang kuat dan kental. Watak utama novel Tunggul-Tunggul Gerigis iaitu
Su Usul akan memperlihatkan bagaimana personaliti wajadirinya dapat mengharungi
persekitaran bumi Poseng dan masyarakat Poseng yang sudah tidak keruan. Gejala
pembangunan, ideologi politik, permusuhan dalam keluarga antara elemen-elemen
yang menguatkan lagi wajadiri Su Usul.
PEMBANGUNAN SAHSIAH
Pembangunan
sahsiah bermaksud perkembangan/kemajuan peribadi. (Kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga) Kehidupan ini adalah sesuatu yang kompleks. Sifat peribadi dalam konteks mengenal
diri amat penting sekiranya ingin mencapai
prestasi terbaik dalam kehidupan merupakan suatu
perkara yang perlu dibangunkan dalam diri
sendiri, dan bukan dari desakan pihak lain.Kesedaran perlu datang dengan
sendiri, jika memerlukan bantuan sekalipun ia adalah pada tahap
minima.Kepentingan pembangunan sahsiah diri bukan sahaja baik untuk peribadi
diri, malah juga persepsi masyarakat sekeliling. Softskill ini boleh dibina, dibangunkan dan ia merupakan kelebihan
dalam apa jua tujuan.Kebanyakan dari kita masih belum sedar apakah kepentingan
sebenar perkara ini dan bila ia akan digunakan. Mengambil mudah dan memandang
ringan terhadap perkara yang boleh mendatangkan masalah.Pembangunan
sahsiah merangkumi penampilan fizikal, sikap, tingkah laku,pemikiran, perasaan,
sosial dan rohani individu. Berdasarkan kesemua aspek tersebut,seseorang
individu boleh dinilai sahsiahnya Justeru,
pembangunan sikap dan sahsiah ini perlu dibentuk sejak dari awal supaya
iasebati dengan diri kita. Individu yang sedar akan hal ini, akan cuba
memperbaiki sedayaupaya supaya menjadikan diri mempunyai kelebihan berbanding
yang lain.Pembangunan sahsiah merupakan penampilan kendiri seseorang
secara keseluruhan iaitu dari aspek fizikal, emosi, spiritual, cara berfikir
dan berinteraksi. Ia juga tidak dapat dipisahkan dengan kepercayaan agama. Oleh
itu ia memberi kesan yang amat besar dalam kehidupan individu dan masyarakat.
Bagi membangunkan sahsiah individu faktor persekitaran dan faktor keluarga
adalah penting selain faktor kendiri individu itu sendiri. Keupayaan
mengimbangi pembangunan sahsiah yang sempurna sebagaimana yang dikehendaki oleh
ajaran agama dan nilai-nilai budaya merupakan kejayaan kepada masyarakat dan negara. Pembangunan Sahsiah
Pelajar merupakan satu elemen yang penting dalam pencegahan masalah gejala
sosial di kalangan pelajar pada masa kini. Pembangunan sahsiahyang dilakukan
ialah pembangunan yang seiring dari segi semua aspek iaitu aspek jasmani,emosi,
rohani dan intelek yang berpandukan dengan al-Quran dan al-Sunnah.Pengalaman akan mengajar kita untuk memperbaiki diri kita
yang dahulu. Akhir kata,bangunkan sahsiah diri, agar kita berada setapak di
hadapan berbanding orang lain
Dato’
Haji Shahnon bin Ahmad (Lahir 13 Januari
1933 Kampung Bunggul Derdap di Sik,Kedah)adalah seorang penulis
Malaysia,mendapat gelaran Sasterawan Negara,serta bekas Ahli Parlimen.Beliau
dianugerahkan gelaran Sasterawan Negara pada tahun 1982.Beliau juga merupakan
seorang Profeser Emeritus di Universiti Sains Malaysia,Pulau Pinang.Mula
berkarya pada tahun 1950-an.
Shahnon
telah menulis beberapa buah buku,di mana yang paling terkenal ialah novel
Shit@PukiMak@PM (1999),sebuah sastera politik kontroversi.Buku tersebut sering
merujuk kepada kerajaan Barisan Nasional(BN),parti komponen utamanya,Pertubuhan
Kebangsaan Melayu Bersatu(UMNO),serta bekas Perdana Menteri Malaysia Tun Dr.
Mahathir bin Mohamad.Terdapat beberapa cubaan oleh kerajaan untuk mengharamkan
buku tersebut serta menarik balik gelaran Sasterawan Negara daripada Shahnon.
Beberapa
novel lain karangan Shahnon termasuklah Ranjau Sepanjang Jalan(1966)yang telah
diadaptasi semula ke filem yang dipanggil Rice People arahan pengarah filem
Kemboja,Rithy Panh,Rentong(1965),Srengenge(1973) yang telah memenangi anugerah
Novel Tahunan Malaysia pada tahun 1970,serta Terdedah(1965).
Shahnon
juga merupakan ahli parti pembangkang PAS.Dalam Pilihanraya Umum Malaysia
1999,beliau bertanding di kerusi parlimen Sik(P.13)dan menang.Beliau tidak
bertanding dalam Pilihanraya Umum Malaysia 2004 yang menyaksikan PAS kehilangan kerusi tersebut kepada BN.
TEORI PERSONALITI WAJADIRI (Resilience)
PENGERTIAN
Pada
tahun 1992 Liquanti membuat
kesimpulan bahawa teori resilience
member kekuatan kepada remaja untuk menghadapi cabaran hidup.Mereka tidak mudah
mengalah apabila menghadapi tekanan.Mereka dapat mengawal diri dari terjebak
dengan gejala yang tidak baik, kenakalan remaja, kegagalan di sekolah, dan dari
gangguan mental.Ini menjadikan remaja lebih tabah. Tahun 1995,Grotberg menjelaskan resilience
merupakan kapasiti yang bersifat universal.Oleh itu individu atau masyarakat
dapat menghalang, mengurangkan ataupun menghindarkan perkara yang tidak
diingini berlaku semasa mereka mengalami musibah atau kemalangan.Grotberg pada tahun(1995),Grotberg menjelaskan bahawa resilience merupakan kapasiti yang
bersifat universal dan dengan kapasiti tersebut, individu, kelompok ataupun
komuniti mampu mencegah, mengurangkan ataupun melawan pengaruh buruk yang boleh
merosakkan semasa mereka mengalami musibah atau kemalangan.
Block pula
mendifinisikan resilience merupakan
keupayaan yang tinggi dalam menyesuaikan diri ketika menghadapi tekanan yang
dating dari dalaman atauppun luaran.
“…a
personality resource that allows individual to modify their characteristic
level and habitual mode of expression of ego-control as the most adaptively
ecounter,function in and shape their immediate and long term environmental
context.(Block,dalam Klohnen,1996,hal.45).istilah resilience diformulasikan
pertama kali oleh Block(dalam Klohnen,1996)dengan nama ego-resilience,yang diertikan sebagai kemampuan umum yang melibatkan
kemampuan penyesuaian diri yang tinggi yang luas saat di hadapkan pada tekanan
internal mahupun external.Secara
spesifik, ego resilience
adalah:
“…a
personality resource that allows individual to modify their characteristic
level and habitual mode of expression of ego-control as the most adaptively
ecounter,function in and shape their immediate and long term environmental
context.(Block,dalam Klohnen,1996,hal.45).
Rutter & Garmezy (1996)
menjelaskan dalam perjalananya,terminology reseilience mengalami perluasan
dalam hal pemaknaan. Penelitian awal Rutter & Garmezy ( dalam
Klohnen,1996), tentang anak-anak mampu bertahan dal;am situasi penuh tekanan
.Dua peneliti di atas menggunakan istilah resilience
sebagai descriptive labels yang mereka gunakan untuk menggambarkan anak-anak
yang mampu berfungsi dengan baik walaupun mereka hidup dalam lingkungan buruk
dan penuh dengan tekanan.
Mastern &Coatswerth (dalam
Davis,1999),
Mengatakan
bahawa untuk mengindentifikasikan resilience
diperlukan dua syarat,iaitu yang pertama adalah ancaman yang signifikan pada
individu(ancaman berupa status high risk atau ditimpa kemalangan dan truma yang
kronis) dan yang kedua adalah kualiti adaptasi atau perkembangan individu
tergolong baik ( individu berperilaku dalam compotent manner.
Menurut Grotberg(1999)
Adalah
kemampuan manusia untuk manghadapi,mengatasi,menjadi kuat ketika menghadapi
rintangan dan cabaran. Resilience
bukan merupakan suatu keajaiban,tidak hanya ditemukan pada sebahagian manusia
dan bukan merupakan sesuatu yang berasal dari sumber yang tidak jelas.Setiap
manusia memiliki kemampuan untuk menjadi resilience
dan setiap orang mampu untuk belajar bagaimana menghadapi rintangan dan cabaran
dalam hidupnya.Resilience disebut
juga oleh Wolin & Wolin(dalam Bautista,Roldan & Bascal,2011),sebagai
keterampilan ketika berhadapan dengan tentangan hidup atau kualiti individu
untuk tetap “sihat”(wellness) dan terus memperbaiki diri (self repair).
Shatte dan Reivich(2002)menyebutkan
bahawa
Resilience
adalah kemampuan untuk berespon secara sihat dan produktif ketika menghadapi
rintangan atau trauma.Wolff (dalam Banaag 2002),memandang resilience sebagai trait.Menurutnya, trait ini merupakan kapasiti
tersembunyi yang muncul untuk melawan kegagalan individu dan melindungi
individu dari segala rintangan kehidupan.Individu yang mempunyai intelegensi
yang baik mudah beradaptasi,sosial dan berkepribadian yang menarik pada
akhirnya memberikan penampilan secara konsisten pada penghargaan diri sendiri, kompentensi
dan perasaan bahawa ia beruntung.
Banaag(2002),
menyatakan bahawa resilience adalah
suatu proses interaksi antara faktor individual dengan faktor lingkungan. Faktor
individual ini berfungsi mencegah kerosakan
diri sendiri dan melakukan kontruksi diri secara positif,s edangkan faktor
lingkungan berfungsi untuk melindungi individu dan “memudahkan” kesukaran hidup
individu.
Menurut Papalia,olds dan Feldman (2003)
Resilience adalah
sikap tabah dan tahan lasak yang dimiliki seseorang ketika berhadapan dengan
keadaan yang sulit dan sukar.
Lazarus(dalam Tugade &
Fredrikson,2004), menganalogikan resilience dengan kelenturan pada logam.Misalnya,besi cetak yang
banyak mengandung karbon sangat keras tetapi rapuh atau mudah patah (tidak
resilience) sedangkan besi tempa mengandungi sedikit karbon sehingga hancur dan
mudah dibentuk sesuai dengan keperluan (resilience).Perumpamaan
tersebut boleh diterapkan untuk membezakan individu yang memiliki daya tahan
dan yang tidak sesuai didedahkan pada tekanan psikologi yang dikaitkan dengan
pengalaman negatif.
APLIKASI TEORI-TEORI DENGAN KEHIDUPAN SU USUL
Su
Usul, pendukung utama novel ini dapat dilihat bagaimana pembangunan
(persekitaran) bumi Poseng telah mengakibatkan fikirannya sentiasa dipengaruhi
pembangunan yang tidak diingininya. Malah pembangunan ini telah mempengaruhi
tingkahlaku Su Usul. Walaupun kehidupan Su Usul ditentukan oleh pilihannya
sendiri (Teori Pilihan William Glasser 1925 hingga sekarang) iaitu menetap dan
hidup di bumi Poseng, Su Usul dapat apa yang dia tidak inginkan. Keadaan ini
mewujudkan kesakitan dan kecelaruan jiwa Su Usul. Konflik inilah mempengaruhi
tingkah laku , pemikiran, perasaan dan fisiologi Su Usul. Pembangunan yang Su
Usul tidak hajati. Dalam teori ini juga Su Usul masih mempunyai kehendak untuk
menentukan apa yang terbaik untuk dirinya namun psikologi kawalan luaran iaitu
masyarakat dan persekitaran menghadkan segalanya. Walaupun demikian, watak Su
Usul masih mempunyai cirri-ciri kepribadian dan personaliti yang menarik. Ini
dapat dilihat bagaimana setua usianya masih gagah menghadapi kerumitan yang
timbul. Wajadirinya tetap utuh, kuat dan kental. Berkait rapat dengan keperluan
fisiologi Su Usul, cucunya Bedul sahaja yang masih sudi memanggilnya untuk
makan. Teori Hierarki Keperluan (Abraham Maslow) menjelaskan keperluas asas
fisiologi seperti makanan Su Usul dapat dipenuhi. Dalam dunia pendidikan
misalnya, guru mempunyai pilihan untuk mendenda pelajar tetapi desakan factor
persekitaran seperti masyarakat, dasar sekolah dan sebaginya, keinginan itu
akan terbatas.
Su Usul juga digambarkan
individu yang tidak efektif. Su usul sering menganggap masyarakat sekelilingnya
seperti kayu tunggul, seperti batu-batu, ketulan-ketulan. Semua pemikiran ini
dianggap tidak efektif yang menunjukkan individu tersebut (Su Usul) dalam
situasi sedih kerana masyarakat malah anak-anaknya Mahmud dan Derani juga
seolah-olah tidak menghiraukannya. Keadaan ini menyebabkan Su Usul kecewa,
putus asa dan sering menyalahkan orang lain. Aplikasi daripada teori Glasser ,
jelas sekali membuktikan mengapa Su Usul dalam keadaan bermasalah adalah kerana
keinginannya tidak dipenuhi. Su Usul merasa dirinya tidak disayangi dan tidak
dihargai. Situasi di dalam kelas misalnya, pelajar yang tidak efektif akan
sering melakukan masalah disiplin. Banyak punca perkara ini berlaku seperti
masalah di rumah, rakan sebaya, persekitaran dan sebagainya.
Dapat juga dihubungkait masalah
Su Usul di bawah tahap-tahap perkembangan psikososial Erikson menunjukkan Su
Usul berada dalam Psikososial Tahap 8 iaitu Kesepaduan lawan putus asa (65
tahun ke atas). Jelas pada peringkat ini seseorang dewasa (Su Usul) akan
melakukan refleksi kendiri. Dia akan banyak mengingati kembali kejayaan dan
kegagalan yang dialaminya pada peringkat awal. Dalam novel diceritakan Su Usul
mengingat sahabat-sahabat lamanya yang sudah meninggal (gemulah) seperti Diah,
Debasa, Meli, Useng dan lain-lain lagi sahabat baiknya. Teori ini juga menjelaskan
jika seseorang berpuas hati dengan pencapaiannya pada peringkat awal dia akan
mencapai rasa kesepaduan. Jika sebaliknya, dia akan merasakan kegagalan dan
hidup dalam berputus asa. Dalam novel ini diceritakan Su Usul mengingatkan
keindahan bumi Poseng dengan flaura dan faunanya, bagaimana dia dijodohkan
dengan Bunga, kenangan dia mendapat dua orang cahaya mata dan sebaginya. Semua
ini membangkitkan kesepaduan dalam diri Su Usul.
Seterusnya aplikasi Pendekatan
Psikoanalitik (Sigmund Freud 1856-1939) mempercayai manusia dilahirkan dengan
desakan naluri yang semulajadi (inborn drivers). Pendekatan ini melihat manusia
sebagai tidak rasional, tidak social, dan penuh dengan desakan yang merosak
dirinya dan manusia sebagai individu yang tidak dapat membawa arah kepada nasib
haluannya. Ini dapat ditunjjukkan dalam novel yang mengisahkan perbalahan di
antara dua orang adik beradik iaitu Mahmud dan Derani. Perbalahan hanya
berpunca lantaran ideology politik yang berbeza. Su Usul merasakan
persengketaan dua beradik itu satu kemelut dan mereka sebagi individu yang
tidak dapat membawa arah kepada nasib haluannya. Malah Su Usul kecewa dan sedih
kerana dia juga sebahagian daripada individu berkenaan. Kerakusan
syarikat-syarikat pembalakan menggondolkan bumi Poseng menambah derita Su Usul.
Pembangunan yang telah banyak mengubah serta menjahanamkan bumi Poseng. Su Usul
bosan dengan pembangunan yang ada. Tindakan syarikat berkenaan bagi Su Usul
adalah tidak rasional dan merosak. Walau bagaimanapun, Su Usul masih kuat untuk
menghadapi semuanya. Ini menunjukkan perkembangan personaliti wajadiri Su Usul
dalam lingkungan tahap kesedaran peringkat prasedar di mana individu akan
mengalami kesukaran untuk mengingat dan untuk menyedari sesuatu yang telah
berlaku. Walau bagaimanapun, jika tumpuan atau dilakukan secara
bersungguh-sungguh, ianya mampu diingat semula. Misalnya Su Usul berusaha
mengingat semula detik perkahwinannya dengan Bunga, kematian Bunga,
sahabat-sahabatnya. Dalam usia dan keadaan uzur, Su Usul masih terdaya untuk
mengingatinya.
Mekanisme Bela Diri menurut
Sigmund Freud adalah keadaan di mana ego
membela dirinya terhadap konflik dan kerisauan dengan membuang fikiran-fikiran
dan input-input yang tidak menyenangkan ke pemikiran bawah sedar. Menurut
Schultz (1993) pula mekanisme bela diri sebagai satu proses psikologi yang
bertujuan untuk mengawal id dengan
sempurna. Mekanisme bela diri juga dilihat sebagai mampu mempertahankan segala
kutukan oleh superego.
Dalam
novel ini dapat dilihat bagaimana Su Usul cuba membuang kerisauannya terhadap
pembangunan bumi Poseng, cuba membuang perasaan permusuhan anaknya Derani dan
Mahmud, cuba menyingkir fikirannya mengenang Bunga isterinya yang telah mati
dan sahabat-sahabatnya. Su Usul menenangkan fikirannya dengan memikirkan untuk
mengorbankan lembunya, Goh. Su Usul menenangkan fikirannya dengan memikirkan
cucunya, Bedul. Su Usul menggunakan Represi (Repression) di mana ia adalah
strategi mekanisme bela diri yang terpenting dan asas dalam teori Personaliti
Frued. Dalam kehidupan seharian sebagi warga pendidik juga, kita secara tidak
sedar mengamalkan Teori Represi ini, misalannya kita cuba sedaya upaya
melupakan saat kita gagal membentulk pelajar berdisiplin, kita gagal menjadikan
pelajar mendapat keputusan cemerlang. Malah dalam novel ini juga ditunjukkan
belaku mekanisme bela diri Penafian (Denial) yang bermaksud penolakan untuk
percaya maklumat yang menimbulkan kerisauan (ini tidak mungkin berlaku).
Penafian juga bersifat assertion bahawa maklumat tersebut adalah salah. Su Usul
cuba menafikan kematian Bunga dengan mengatakan Bunga sebenarnya belum mati,
kawan-kawannya belum mati. Dia menganggap masyarakat bumi Poseng sebenarnya
mati. Sebenarnya mekanisme bela diri tidak semestinya tidak sihat kerana dengan
adanya mekanisme ini, Su Usul dapat menenangkan fikirannya. Su Usul juga lebih
banyak mengingati Allah supaya dia tidak merasa kesepian dan agar dia lebih
bersemangat. Sebagai seorang guru, jika kita gagal, kita akan menganggap guru
lain juga gagal apabila menghadapi masalah seperti kita. Personaliti wajadiri
Su Usul menyerlah bila mana dia sentiasa mengingati Allah dalam apa keadaan.
Ini membuktikan Su Usul memiliki sahsiah dari aspek jasmani, rohani, naluri dan
akal fikiran.
Dalam Teori Pilihan William
Glasser juga ada menyentuh individu yang berjaya akan menunjukkan pelakuan
efektif, manakala individu yang gagal akan mempamerkan pelakuan tidak efektif.
Diterangkan dalam novel Tunggul-Tunggul Gerigis, watak Mahathir cucu Su Usul
yang keras kepala, tidak mendengar nasihat dan menganggap dirinya sahaja yang
betul. Psikososial masyarakat banyak membentuk sikap Mahathir. Ayahnya Mahmud
juga jenis keras kepala. Keadaan ini timbul kerana keperluan psikologi Mahathir
tidak dapat dipenuhi. Ayahnya sibuk dengan ideologi politiknya, yang sentiasa
menyalahkan orang lain bahkan adiknya sendiri Derani turut menjadi mangsa.
Ekoran dari pengaruh itu, wujudlah tingkahlaku yang akan dilakukan oleh
seseorang dan mempunyai kesan dalam dirinya. Dalam dunia pendidikan, kita tidak
dapat lari dari tingkah laku efektif dan tingkah laku tidak efektif. Misalnya
jika kita berjaya membimbing murid mendapat keputusan cemerlang, rakan-rakan
akan menghambur pujian dan kita tidak akan rasa tertekan. Kita akan merasa
gembira, dihargai dan dihormati. Personaliti wajadiri yang memiliki sahsiah
positif memang setiap guru idamkan. Ekoran masalah psikososial masyarakat yang
berbelah juga menyebabkan Su Usul terus merasa disisihkan.
APLIKASI TEORI PERSONALITI WAJADIRI (RESILIENCE) WATAK
Personaliti
Wajadiri (resilience) mengikut Liquanti (1992) mengikut teori ini ialah memberi
kekuatan kepada individu untuk menghadapi cabaran hidup. Mereka tidak mudah
mengalah menghadapi tekanan, dapat mengawal diri dari terjebak dalam gejala
yang tidak sihat. Grotberg (1995) pula berpendapat resilience merupakan
kapasiti yang bersifat universal. Oleh itu individu atau masyarakat dapat
menghalang, mengurangkan ataupun menghindarkan perkara yang tidak diingini
berlaku semasa mereka mengalami musibah atau kemalangan. Banang (2002)
menyatakan bahawa resilience adalah satu proses interaksi antara faktor
individual dengan faktor lingkungan.
Membaca novel ini kita akan
dapat secara langsung personaliti wajadir yang ada dalam diri watak-watak
novel. Mengapa Su Usul begitu bangga dengan Poseng adalah kerana dia memeiliki
jiwa Emution Regulation yang bermaksud kemampuan dia untuk menghadapi tekanan.
Individu ini menggunakan pengaturan emosi agar boleh mengawal emosi, perhatian
dan prilaku mereka. Ketabahan Jiwa – begitulah dapat diungkapkan pada diri Su
Usul berdasarkan beberapa peristiwa yang akan dihuraikan. Su Usul tabah
menghadapi kematian Bunga, sahabat-sahabatnya malah Su Usul dikejutkan dengan
kematian cucunya, Bedul. Kematian Bedul amat tragis dan masyarakat bumi Poseng
sukar untuk mempercayainya. Tepat sekali berdasarkan maksud personaliti
wajadiri iaitu kemapuan untuk bereaksi secara sihat dan produktif ketika
menghadapi rintangan, dugaan, tekanan dan trauma. Dijelaskan juga dalam novel
ini betapa sabar dan tabahnya Su Usul menjaga dan mendidik anaknya Mahmud dan
Derani. Setelah dewasa, anaknya cuba menyisihkannya. Meskipun Su Usul kekadang
bersedih, kesedihannya bukan kerana kecewa tetapi lantaran ketabahan menghadapi
kerenah masyarakat bumi Poseng.
Su Usul juga digambarkan sebagai
individu yang menghargai. Biarpun hanya cucunya Bedul yang sering memanggilnya
untuk makan, untuk bersembahyang, Su usul amat menghargai cucunya itu. Individu
ini tidak berkecil hati walaupun anaknya Derani dan menantunya Selamah jarang
menjenguk dan memperdulinya. Malah cucu-cucunya Salbiah, Huduh, Mariam juga
tidak sudi menjenguknya tetapi Su Usul masih dapat bertahan.
ANALISIS KARYA DENGAN PENERAPAN TEORI
Shatte dan Reivich (2002) menyatakan
bahawa resilience adalah kemampuan individu iaitu empati adalah seseorang yang
mampu membaca keadaan dan emosi seseorang.
Ketegangan
dan kecelaruan adik-beradik anak Su Usul iaitu Mahmud dan Derani tidak
mematanhkan semangat Su Usul untuk terus hidup. Bagi Su Usul perbalahan itu
akan berakhir suatu masa nanti. Secara psikologinya, Su Usul dapat memahami dan
membaca niat dan hati anak-anaknya. Su Usul tidak sedikitpun tersinggung, tidak
berkecil hati malah dia membuat ibarat tindakan anak-anaknya umpama
tunggul-tunggul yang tidak bernilai dan tidak berguna.
Grotberg (1995) mengemukakan faktor
resilience yang didefinisikannya berdasarkan bangga pada diri sendiri
iaitu individu tahu bahawa mereka adalah seorang yang penting dan merasa bangga
akan siapakah mereka itu dan apapun yang mereka lakukan atau akan dicapai.
Individu ini tidak akan membiarkan orang lain meremehkan atau merendahkan
mereka. Ketika individu mempunyai masalah dalam hidup, kepercayaan diri dan
self esteem membantu mereka untuk dapat bertahan dan mengatasi masalah
tersebut.
Su
Usul bangga dengan anak-anaknya biarpun disisih. Su Usul bangga dan gembira
mempunyai cucu seperti Bedul kerana Bedullah satu-satunya cucu yang boleh
diharap. Su Usul tetap merasakan dirinya masih berguna selagi lembunya Goh
belum dikorbankan. Dia percaya jika Goh (lembu) dikorbankan masyarakat akan
menikmati dan merasai daging Goh, sesuatu yang dibangga Su Usul. Individu ini
tetap yakin Goh lembunya akan berjaya dikorbankan Cuma Su Usul menunggu saat
Goh kembali menemui gemulah-gemulah lain. Bagi Su Usul andai Goh tidak berjaya
dikorbankan, dia rela pergi (meninggal dunia) terlebih dahulu. Su Usul tidak
kecewa dan tidak resah menghadapi kematian. Dia dapat merasakan kebangaan
kerana kematian bermakna dia akan bertemu Bunga dan gemulah-gemulah lain.
Shatte dan Reivich (2002) menyebut
bahawa resilience adalah kemampuan untuk berespon secara sihat dan produktif
ketika menghadapi rintangan dan trauma.
Keadaan
ini dapat diungkapkan melalui watak Mahmud yang walau marah sekalipun tetap
menganggap abangnya Derani sebagai darah dagingnya. Dia tidak menyimpan dendam
walaupun berlainan ideologi politik. Mahmud masih bersikap rasional menghadapi
puak parti abangnya. Dugaan dan rintangan ditempuh oleh Mahmud walaupun dia
sering dicemuh, diejek oleh puak Imam Itam yang merupakan puak abangnya. Dalam
keadaan kekusutan itu juga Mahmud sedaya upaya untuk menyatukan masyarakat bumi
Poseng walaupun hakikatnya sesuatu yang mustahil. Mahmud juga individu yang
produktif. Ini dapat dijelaskan apabila dia masih sanggup mengagih bantuan
daripada Tuk Wakil berupa baja dan benih untuk penduduk kampung. Matlamat
Mahmud ialah memajukan kampung dengan bantuan yang diberi seterusnya penduduk
bersatu di bawah parti politik mereka (PBB). Dalam situasi lain Mahmud masih
mampu untuk mengawal emosinya daripada dikuasai oleh hasutan isteri dan
syaitan. Mana tidaknya, Mahmud sering mengelamun agar Su Usul dibunuh sahaja,
agar Su Usul disingkir sahaja dengan pelbagai cara untuk menamatkan riwayat Su
Usul. Mahmud tahu dan sedar Su Usul itu adalah darah dagingnya dan tidak
mungkin dia tergamak melaku sesuatu yang diluar batasan sebagai seorang anak.
Shatte dan Reivich (2002) menjelaskan
Self Efficacy adalah kemampuan yang menunjukkan bahawa seseorang dapat
memecahkan masalah yang dialami demi mencapai kejayaan.
Su
Usul tidak mudah menyerah kalah dalam mengharungi sikap dan pelakuan
anak-anaknya. Bagi Su Usul dia mesti terus hidup dalam keadaan apa sekalipun.
Hasratnya untuk mengorbankan lembunya Goh juga mesti diteruskan walaupun
anaknya Mahmud tidak sudi untuk menyembelih Goh. Malah kalau Imam Itam, Derani
atau puak PSS tidak sudi menyembelih Goh, dia dan cucunya Bedul akan
melakukannya. Masalah mengorbankan Goh sempena Hari Raya Haji bukan satu
kerumitan pada Su Usul. Baginya, Goh pasti akan pergi juga. Su Usul amat yakin
masyarakat bumi Poseng akan sudi menerima daging Goh.
Menurut Papulia Olds dan Feldman (2003)
resilience adalah sikap tabah dan tahan lasak yang dimiliki seseorang ketika
berhadapan keadaan yang sukar.
Novel
Tunggul-Tunggul Gerigis mengisahkan sikap tabah dan tahan lasak Su Usul
berhadapan dengan masyarakat bumi Poseng yang bermusuhan. Malah Su Usul juga
digambarkan sebagai individu yang tabah dengan tekanan daripada anak-anaknya
Mahmud dan Derani. Digambarkan keadaan fizikal Su Usul yang sudah terlalu tua
malah uzur tetapi semangat wajadir yang dimiliki, sikap tabah dan lasaknya
memberi ruang untuk Su Usul terus hidup.
Walau deria pendengaran dan penglihatan Su Usul sudah uzur seuzur kesihatannya,
namun Su Usul masih taat menunaikan sembahyang. Cemuhan-cemuhan dan
pertengkaran yang selalu didengarnya, Su Usul menganggap dia tidak mendengar.
Su Usul masih mampu untuk turun naik rumah menjenguk lembunya Goh. Su Usul juga
digambarkan sanggup bergerak hanya menggunakan punggungnya keluar dari biliknya
(kandang).
RUMUSAN
Untuk
menghadapi segala cabaran, rintangan, tekanan, masalah, trauma seperti di atas,
dituntut satu daya atau kemampuan untuk terus bangkit dan hidup dengan efektif.
Resilience merupakan senjata manusia untuk mengharunginya. Setiap individu
mempunyai peluang untuk berjaya andai wajadirinya utuh dan ampuh. Dalam dunia
pendidikan juga, guru tidak boleh tidak mesti dan mengamalkan sahsiah terpuji,
wajadiri yang berterusan dan konsisten demi kejayaan kerjaya dan para pelajar
yang dihadapinya setiap masa.
SINOPSIS NOVEL
Lewat
TUNGGUL-TUNGGUL GERIGIS, SHAHNON AHMAD menyelami, menganalisa, dan mengutarakan
punca masalah yang sedang membengkak dan menanah di kalangan ummah hari ini.
Kita boleh melihat bagaimana Pak Shahnon menghantar isyarat kepada khalayak
pembaca melalui kedua-dua buah parti politik tersebut. Parti politik yang
memerintah dan parti politik yang membangkang dibawa ke dalam sebuah masyarakat
kampng di Poseng. Akhiri…..kata-kata yang ditulis oleh A. Rahim Abdullah
mengenai novel ini :
“Dunia Poseng yang sebelumnya aman
dihancurkan oleh tanda dan gejala akibat kedurjanaan manusia sendiri. Manusia
menyalahguna kepentingan peribadi atas nama kepentingan ummah (sosial)
menyebabkan orang yang tidak berdosa atau tidak terlibat dalam permasalahan
inipun turut terkorban. Matinya Su Usul (tanda kebenaran), runtuhnya bumi
Poseng, runtuhlah tamadun bangsa dan tahap ketaatan beragama manusia yang
dipertahankan selama ini. Hakikat ini satu analogi, satu fragmen, dan gejala
sosial yang diperingatkan oleh Shahnon Ahmad itu, tidak lain tidak bukan
sebagai satu tanggungjawab moral dan sosialnya”
Rujukan :
a)
A. Rahim Abdullah : Novelis Nusantara – Ideologi Dan Pemikiran
b)
Azizi Yahya & Mohd. Sofie bin
Bahari : Teori-Teori Tingkahlaku Berisiko
c)
Dr. Azizan Bahari : Konflik Nilai Antara Generasi
d)
Hasan Mustafa : Perspektif Dalam Psikologi Sosial
f)
Mohammad Aziz Shah Mohd Arip, PhD & Rahmatullah Khan Abdul Wahab Khan, PhD:
KKD2063 Pembangunan Sahsiah
g)
Ramlah Jantan & Mahani Razali : Psikologi Pendidikan – Pendekatan Kontempori
h)
Shahabuddin Hashim : Personaliti Wajadiri Pendidikan
No comments:
Post a Comment