DZUL KARNAIN ABDUL KADIR,
(PPG/33210/2012)
SK CAMPURAN DARO,
SARAWAK.
Guru Besar,
SK Campuran Daro,
96200 Daro,
Sarawak. TARIKH : 2 MEI 2012
Tuan,
PERMOHONAN
MELAKSANAKAN KERJA KURSUS PROGRAM KENEGARAAN
Dengan segala hormatnya perkara di atas adalah dirujuk.
2. Berhubung perkara di atas, saya mewakili
ahli kumpulan kami yang terdiri daripada 9 orang guru akan melaksanakan satu
program yang kenali sebagai Projek Bertemakan Patriotisme. Projek berkenaan merupakan sabahagian daripada
kerja kursus kami secara kumpulan yang akan dijalankan pada :
Tarikh : 5 Mei 2012 (Sabtu)
Masa : 8.00 pagi
Tempat : SK Campuran Daro
3. Tujuan kami ialah untuk memohon
kebenaran daripada pihak tuan menggunakan kawasan sekolah untuk melaksanakan projek
kami. Di samping itu juga kami akan meminjam beberapa kemudahan sekolah tuan
seperti berikut :
1.
Pentas Utama
2.
Kerusi dan meja
3.
Alat siaraya (PA System)
4. Bersama ini saya sertakan kertas kerja
projek yang akan kami laksanakan pada tarikh yang telah dinyatakan.
Sokongan
serta kerjasama pihak tuan sangat kami hargai.
Sekian,
terima kasih.
“BERKHIDMAT UNTUK NEGARA”
Yang
Benar,
(DZUL
KARNAIN ABDUL KADIR)
Ketua
Kumpulan,
PPG
USM 2012/2016.
KERTAS KERJA PROJEK PATRIOTISME
Latar
belakang projek.
Projek
Kenegaraan ini merupakan salah satu skop kerja kursus secara kumpulan yang
dilaksanakan oleh ahli-ahlinya di sebuah sekolah yang terpilih. Seramai 9 orang
guru iaitu ahli kumpulan ini dipertanggungjawab untuk melaksanakan projek ini
berdasarkan tema yang dipilih. Penglibatan, kerjasama, komitmen para ahli
dituntut agar pelaksanaan projek ini berjalan dengan lancar. Gurindam ada
menyatakan “anak umpama biji benih, lontar ke laut menjadi pulau, lontar ke
udara menjadi kejora, lontar ke darat menggunung sasa” menunjukkan peri
pentingnya watak pelajar bagi sesebuah Negara. Pelajar perlu disemaikan
semangat patriotism yang mendalam untuk mengekal pembangunan dan perpaduan
negara. Pendedahan awal kepada pelajar semangat patriotism melalui bebrapa
kaedah, strategi, cara, dan teknik mampu untuk mewujudkan pelajar yang
bertanggungjawab, cintakan tanah air dan memiliki jatidiri serta sahsiah yang
unggul. Aktiviti dalam projek kali ini merupakan sebahagian model yang dapat membantu
menanam semangat patriotism dalam kalangan pelajar khasnya dan sekolah
amnya. Langkah proaktif dan drastik
perlu diimplementasikan. Aplikasi pelbagai kegiatan seperti aktiviti dalam
modul yang akan kami laksanakan juga dapat membantu menyemai semangat
patriotisme dalam kalangan pelajar.
Tujuan dan objektif
program
Perlaksanaan projek ini antara lain
tujuannya ialah :
1.1.1
mengenal
diri dan mencintai warisan bangsa dan negara
1.1.2
mempunyai
perasaan cinta dan bangga terhadap negara, agama, dan bangsa.
1.1.3
bersemanagat
kekitaan, berdisiplin, dan hidup bermasyarakat dan harmonis.
1.1.4 memahami
dan menghargai usaha-usaha negara dalam pembangunan dan kemajuan.
1.1.5 bersemangat
ingin berusaha dan melibatkan diri secara aktif dan produktif untuk kemajuan
bangsa dan negara.
Objektif utama program yang dijalankan ini
ialah untuk :
- memberi pendedahan awal kepada pelajar
khasnya di peringkat sekolah rendah tentang nilai-nilai dan semangat patriotism
yang perlu ditanam dan diaplikasi dalam kehidupan seharian peserta.
-
Jawatankuasa
Program
Pengerusi :
Dzul Karnain Abdul Kadir
N. Pengerusi :
Mas Rasulamah Abdul Manap
Setiausaha :
Roslan Samion
Bendahari :
Emas Seleman
AJK :
Jurufoto – Azezul Razaid
Hadiah – Mohd. Khir Nasarruddin Jolen
Jamuan – Khairunnisa Nur Afiqa Abdullah
Persiapan tempat - Nicholas Ak Edward Munyug
Editor tugasan - Ramzi Junai
METODOLOGI
PROGRAM
FASA
|
TARIKH
|
PERKARA
|
FASA I
Praperancangan
|
14/4/2012
|
Kerja ke arah taklimat projek :
-
Menbentuk
sumber-sumber rujukan
-
Membentuk
kemungkinan-kemungkinan
|
FASA II
Perancangan
Lengkap
|
22/4 –
1 /5/2012
|
Menyediakan taklimat kerja yang lengkap :
-
Memahami
prosedur projek
-
Menjadualkan
kegiatan-kegiatan dan sumber-sumber
|
FASA III
Pelaksanaan
|
5/5/2012
|
Melaksanakan perancangan
-
Mengawasi
dan mengawal semakan/ perbandingan dengan perancangan
|
FASA IV
Ulasan
pasca projek
|
6/5/2012
|
Menutup projek
-
Mengemukakan
laporan akhir
-
Melakukan
penilaian terhadap projek
-
Menyediakan
maklumat dan dokumentasi
|
Kumpulan Sasaran
Bagi merealisasi dan menjayakan
program yang telah diatur, seramai 20 orang pelajar telah dipilih iaitu dari
kelas 5 Berlian (15 orang) dan 5 Ceria
(5 orang). Apa yang menjadi harapan ialah pelajar yang dipilih ini akan
menjadi perintis kepada rakan-rakan agar dapat mengetahui seterusnya menjiwai
semangat patriotisme. Dengan pemilihan dalam jumlah yang terhad ini juga ia
dapat membantu pihak sekolah merancang aktiviti yang serupa pada masa akan
dating kepada warga sekolahnya.
Prosedur
pelaksanaan
Setelah
fasa I berjaya dilakukan, beberapa
prosedur tertentu telah dikenalpasti bagi menjayakan perancangan yang dibuat.
1. Berbincang dengan pihak pentadbiran
tentang projek yang akan dilaksanakan.
2. Menulis surat rasmi beserta kertas
kerja projek.
3. Merujuk garis panduan pelaksanaan
projek.
4. Perbincangan tidak formal dengan
guru-guru bagi mendapatkan idea, sokongan dan kerjasama semasa projek
dijalankan.
5. Taklimat bersama guru-guru yang
terlibat dan perlantikan ahli jawatankuasa kerja peringkat sekolah.
6. Taklimat kepada pelajar yang dipilih
untuk mengikuti program.
7. Persiapan terakhir sebelum projek
dilaksanakan.
8.
Fasa
II dan IV
Aktiviti projek
1.
Pertandingan
menama tokoh-tokoh sejarah
2.
Pertandingan
mewarna bendera negeri-negeri
3.
Pertandingan
menyusun jigsaw puzzle
4.
Pertandingan
Jangan Lupa Lirik
5.
Kuiz
sejarah
MODUL 9
Tajuk : Pertandingan
mewarna logo yang berunsurkan patriotisme.
1.
Logo
Jata Negara
2. Logo 1 Malaysia
3. Logo 50 Tahun Kemerdekaan
4. Logo Keranama Malaysia
2. Pengenalan
Patriotisme didefinisikan sebagai sikap-sikap positif dan
menolong terhadap 'tanah air' oleh individu-individu dan kumpulan-kumpulan.
'Tanah air' atau 'ibu pertiwi' itu mungkin suatu bandar atau rantau, namun
patriotisme ini memaksudkan bangsa dan/atau negara.Patriotisme meliputi
sikap-sikap seperti bangga akan pencapaian dan budaya bangsa, kehendak
memelihara ciri-ciri bangsa dan dasar budayanya, dan identifikasi dengan
ahli-ahli lain dalam bangsa. Patriotisme dikait rapat dengan nasionalisme,dan
istilah-istilah ini digunakan seolah-olah bersinonim dengan satu sama
lain.Patriotisme mengandungi konotasi etika. Contohnya 'tanah air' ini
sendirinya adalah satu taraf moral atau nilai moral. Patriotisme juga
membayangkan bahawa seseorang wajar mengutamakan kepentingan negara berbanding
kepentingan diri dan kelompoknya. Ketika peperangan, mungkin nyawa diri yang
perlu dikorbankan. Gugur dalam pertempuran demi tanah air merupakan contoh
tipikal bagi patrotisme ekstrem
Aktiviti ini merupakan salah satu aktiviti yang dapat
menyemai sikap, perasaan dan semangat patriotisme dalam kalangan pelajar. Dalam usaha memupuk semangat patriotisme
dalam kalangan pelajar, usaha-usaha di peringkat awal perlu dilakukan melalui
perbagai aktiviti khasnya di peringkat sekolah. Pengetahuan dan mengamalkan
semangat patriotisme amat penting bagi generasi kini. Para pelajar mesti
mengetahui sejarah Negara, sejarah kemerdekaan Negara, tokoh-tokoh kemerdekaan
dan sebagainya. Sama seperti kepentingan perpaduan, kepentingan semangat
patriotisme juga amat penting bagi membentuk pelajar yang memiliki dan mengenal
jatidiri dan menerap sahsiah yang unggul dalam diri individu.
3.
Jenis
Aktiviti
Berbentuk
pertandingan antara kumpulan yang mana satu kumpulan mempunyai 3 orang ahli.
Pertandingan mewarna logo berunsur patriotisme.
4.
Matlamat
Matlamat
utama projek mewarna logo ini adalah untuk memberi pendedahan awal kepada
pelajar cirri-ciri yang perlu dimiliki oleh warga Malaysia dalam memantapkan
semangat patriotisme.
5.
Objektif
a.
mengenal
diri dan mencintai warisan bangsa dan negara;
b.
mempunyai
perasaan cinta dan bangga terhadap agama, bangsa dan negara;
- bersemangat kekitaan, berdisiplin dan hidup
bermasyarakat secara harmonis;
- memahami dan menghargai usaha-usaha negara dalam
pembangunan dan kemajuan;
- membina dan mengembangkan kefahaman, kesedaran
dan kepekaan terhadap isu-isu dalam masyarakat serta berupaya untuk
bertindak dengan sewajarnya; dan
- bersemangat ingin berusaha dan melibatkan diri secara aktif dan produktif untuk kemajuan bangsa dan negara
6.
Kumpulan
sasaran
Bagi merealisasi dan
menjayakan program yang telah diatur, seramai 15 orang pelajar dari kelas tahun
5 Berlian (aliran Bahasa Melayu) dan 5 orang dari kelas Tahun 5 Ceria (aliran
Bahasa Cina) dipilih berdasarkan siri
ujian saringan berbentuk kuiz yang telah dilakukan. Apa yang menjadi harapan
ialah pelajar yang dipilih ini akan menjadi perintis kepada rakan-rakan agar
dapat mengetahui seterusnya menjiwai semangat patriotisme. Dengan pemilihan
dalam jumlah yang terhad ini juga ia dapat membantu pihak sekolah merancang
aktiviti yang serupa pada masa akan dating kepada warga sekolahnya.
7. Syarat-syarat penyertaan
7.1 Pelajar dari kelas Tahun 5 sahaja
dibenarkan menyertai pertandingan ini.
7.2 Pelajar akan mengikuti sesi kuiz
bertemakan warna logo sebelum terpilih menyertai pertandingan.
7.3 Pelajar tidak dibenarkan menggunakan
bahan media lain seperti warna kerana ia disedia oleh pihak penganjur.
7.4 Peserta yang menggunakan pakaian
berunsur patriotisme akan mendapat markah bonus.
8. Langkah pelaksanaan
8.1 Sebelum
a)
Sesi
taklimat mengenai undang-undang kepada peserta dan melantik seorang ketua bagi
projek tersebut.
b)
Masa
yang diperuntukan bagi menyiapkan aktiviti ialah selama 30 minit.
c)
Guru
meminta semua peserta menyanyi lagu berunsur patriotisme mengikut tayangan lagu yang disediakan.
d)
Dibahagikan
tempat mengikut kumpulan masing-masing
e)
Guru
mempamerkan contoh logo sebenar sebagai panduan peserta.
f)
Guru
memeriksa peralatan yang dibawa oleh peserta.
g)
Guru
bertugas mengedar bahan kepada peserta.
h)
Guru
akan memulakan pertandingan secara serentak.
8.2 Semasa
a)
Guru bertugas akan memantau para peserta
menjalankan aktiviti.
b)
Guru
member bimbingan secara lisan kepada kumpulan yang menghadapi masalah
menyiapkan tugasan.
c)
Guru
member isyarat atau memmaklum bahwa masa yang diperuntukkan menyiapkan tugasan
hampir tamat.
d) Guru mengarahkan peserta berhenti
meneruskan aktiviti.
8.3 Selepas
a)
Guru
memberitahu peserta masa akan tamat dalam masa terdekat.
b)
Guru
mengarahkan agar perserta berhenti meneruskan aktiviti kerana masa yang diberi
sudah berakhir.
c)
Guru
mengarahkan ketua kumpulan mengumpul hasil kerja para peserta.
d)
Guru
meminta wakil dari setiap kumpulan menyerahkan bahan seperti warna kepada guru
bertugas.
e)
Guru
menyuruh peserta mengemas dan membersihkan tempat masing-masing.
f)
Guru
member rumusan hasil kerja pelajar dan mengaitkan dengan nilai-nilai
patriotisme.
g)
Guru
meminta pelajar menyanyi lagu berunsur patriotisme berdasarkan senikata yang
diedarkan.
h) Guru mengarahkan pelajar bersurai.
No comments:
Post a Comment